OKRESNÝ ÚRAD DETVAODBOR STAROSTLIVOSTI O ŽIVOTNÉ PROSTREDIEJ. G. Tajovského 1462/9, 962 12  Detva

Číslo spisuOU-DT-OSZP-2022/000993-019
Detva24. 08. 2022
Logo
Rozhodnutie
VYDANÉ V ZISŤOVACOM KONANÍ
Výrok
Okresný úrad Detva, odbor starostlivosti o životné prostredie, ako príslušný orgán štátnej správy na úseku posudzovania vplyvov na životné prostredie, podľa § 3 ods. 1 písm. e) zákona č. 180/2013 Z.z. o organizácii miestnej štátnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, podľa § 5 ods. 1 zákona č. 525/2003 Z.z. o štátnej správe starostlivosti o životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a podľa § 56 písm. b) zákona č. 24/2006 Z.z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o posudzovaní“), posúdil podľa ustanovenia § 3 písm. c) zákona o posudzovaní v spojení s ustanovením §18 až § 29 zákona o posudzovaní a § 46 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov (ďalej len „správny poriadok“, oznámenie o zmene navrhovanej činnosti „Farma Želobudza – zmena stavby pred dokončením“ a rozhodol takto: Zmena navrhovanej činnosti uvedená v predloženom oznámení o zmene navrhovanej činnosti „Farma Želobudza – zmena stavby pred dokončením“, umiestnená na pozemkoch parciel KN – C č. 782/1, 793 v k.ú. Dúbravy, ktorej navrhovateľom je spoločnosť AGROSEV, spol. s r.o., Bottova 1, 962 12 Detva, IČO: 36 033 499 sa nebude posudzovať podľa zákona o posudzovaní. V procese konania o povolení činnosti je potrebné zohľadniť nasledujúce podmienky, ktoré vyplynuli z doručených stanovísk k oznámeniu o zmene navrhovanej činnosti: • V ďalšom stupni projektovej dokumentácie je potrebné požiadať Okresný úrad Detva, odbor starostlivosti o životné prostredie, štátnu správu ochrany ovzdušia o súhlas podľa § 17 zákona č. 137/2010 Z.z. na zmenu stavby zdroja znečisťovania ovzdušia. • Navrhovanou činnosťou nesmie dôjsť k znečisteniu alebo ohrozeniu kvality povrchových a podzemných vôd v danej lokalite. • Pri zaobchádzaní so znečisťujúcimi látkami je povinnosť dodržiavať ustanovenia § 39 vodného zákona a vyhlášky MŽP SR č. 200/2018 Z.z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o zaobchádzaní so znečisťujúcimi látkami, o náležitostiach havarijného plánu a o postupe pri riešení mimoriadneho zhoršenia vôd. • Požiadať v zmysle § 80e ods. 2 vodného zákona do 31.12.2022 o prehodnotenie povolenia na odber podzemných vôd, inak toto povolenie stráca platnosť. V prípade, že celkové odoberané množstvo podzemnej vody (pre napájanie všetkých chovaných zvierat a iné účely) presahuje 1 250 m3 mesačne, alebo 15 000 m3 ročne, je potrebné doložiť aj rozhodnutie ministerstva o schválení záverečnej správy s výpočtom množstiev podzemnej vody (t. z. potrebu vypracovania záverečnej správy oprávnenou osobou – hydrogeológom). • Aplikovať zmierňujúce a kompenzačné opatrenia priamo pri zdroji. V ďalších povoľovacích konaniach dôsledne zhodnotiť vplyv navrhovanej činnosti na životné prostredie a zrealizovať navrhované environmentálne opatrenia eliminujúce alebo znižujúce prípadné negatívne dopady prevádzky na kvalitu životného prostredia a zdravia jeho obyvateľov.
Odôvodnenie
Navrhovateľ AGROSEV, spol. s r.o., Bottova 1, 962 12 Detva, IČO: 36 033 499, (ďalej len navrhovateľ) predložil dňa 15.07.2022, Okresnému úradu Detva, odboru starostlivosti o životné prostredie (ďalej len „OÚ Detva, OSŽP“), podľa §29 ods. 1 písm. b) zákona o posudzovaní, oznámenie o zmene navrhovanej činnosti „Farma Želobudza – zmena stavby pred dokončením“. Spracovateľom oznámenia o zmene navrhovanej činnosti je spoločnosť EKOCONSULT – enviro, a.s., Miletičova 23, 821 09 Bratislava, s dátumom spracovania 7/2022. OÚ Detva, OSŽP, ako príslušný orgán štátnej správy na úseku posudzovania vplyvov na životné prostredie začal podľa § 18 správneho poriadku, správne konanie vo veci predpokladaných vplyvov na životné prostredie. V súlade s § 29 ods. 6 zákona o posudzovaní zaslal oznámenie o zmene navrhovanej činnosti rezortnému orgánu, dotknutým orgánom, povoľujúcemu orgánu a dotknutej obci, listom zo dňa 18.07.2022 a oznámil, že podľa § 33 ods. 2 správneho poriadku účastníci konania a zúčastnené osoby majú možnosť, aby sa pred vydaním rozhodnutia mohli vyjadriť k jeho podkladu i k spôsobu jeho zistenia, prípadne navrhnúť jeho doplnenie. OÚ Detva, OSŽP zároveň informoval o možnosti nahliadnutia do spisu (robiť z neho kópie, odpisy a výpisy). Súčasne podľa § 29 ods. 6 písm. b) zákona o posudzovaní zverejnil na webovom sídle ministerstva na adrese: http://www.enviroportal.sk/sk/eia, oznámenie o zmene navrhovanej činnosti a informáciu pre verejnosť. Obec Dúbravy v súlade so zákonom o posudzovaní sprístupnilo verejnosti oznámenie o zmene navrhovanej činnosti odo dňa 18.07.2022 do 03.08.2022 na úradnej tabuli. Zmena navrhovanej činnosti predstavuje zmenu stavby pred dokončením s účelom prehodnotenia technického riešenia kravína K3 tak, aby vyhovoval požiadavkám kladených EU pre moderné ustajnenie dojníc. Navrhovaná zmena činnosti tak zahŕňa zmenu stavby pred dokončením povolenej stavby „Dostavba farmy dojníc pre 800 ks Želobudza, objekt SO2 – kravín K3 a objekt SO3 - kravín K4“. Objekty farmy toho času slúžia pre ustajnenie 600 ks dojníc a 160 ks teliat. Dobudovaním Kravína K3 s kapacitou 312 ks dojníc sa neprekročí počet chovných jednotiek 800 ks dojníc v hospodárskom dvore Želobudza. Navýšenie počtu chovných jednotiek z 212 ks dojníc na 312 ks dojníc v kravíne K3 bude eliminované práve asanáciou kravína K174 s počtom chovných jedincov 174 ks. Začatím prevádzky nového kravína K3 stavebník súčasne zruší ustajnenie v starom kravine K 174, ktorý bude asanovaný. Hlavný cieľ navrhovaných investícii je vyšší štandard dobrých životných podmienok zvierat, zlepšenie pohody zvierat a ich zdravotného stavu, čo následne bude pozitívne vplývať aj na kvalitu a kvantitu produkcie ŽV. Kravín bude šesťradový s dvoma hnojnými chodbami pre ustajnenie 312 ks dojníc s dvoma krmoviskami a prejazdnou kŕmnou chodbou s kŕmnymi stolmi po stranách chodby. Kravín K3 pre 312 ks dojníc vrátane kŕmenia, napájania dojníc, ustajnenia dojníc a odstraňovania maštaľného hnoja. • zastavaná plocha 3 376 m2 Kŕmenie dojníc - prejazd kŕmneho voza kŕmnou chodbou, založenie objemového krmiva na kŕmny stôl. Napájanie dojníc - multifunkčné napájacie žľaby, v každej skupine 3 združené napájačky, napájačky budú odkanalizované, odkanalizovanie umožní udržiavať napájačky v prevádzkovej čistote. Ustajnenie - voľné, skupinové v prehĺbených zastielaných ležoviskových boxoch, štyri skupiny. Odstraňovanie maštaľného hnoja - sklopná reťazová zhrňovacia lopata -1 okruh (v kaliskovej chodbe a v krmovisku budú nainštalované 4 lopaty, ktoré zhŕňajú hnoj do priečneho kanála vybudovaného v koncovej časti kravína), prečerpávacia železobetónová žumpa o využiteľnej kapacite 33,5 m3. Podstielanie ležoviskových boxov bude upraveným a hygienizovaným separátom - prejazd zastielacieho adaptéra hnojnými chodbami (sklopenie zhrňovacích lopát). Denná produkcia hnojovice od 312 kráv bude 15,63 m3, systém zabezpečí dvojdňovú akumuláciu hnojovice. Vetranie ustajňovacích priestorov - kravín bude vetraný prirodzeným vetraním s využitím bočných stien vetracím systémom a priebežnou otvárateľnou hrebeňovou štrbinou. Mechanická ventilácia bude zabezpečovaná cyklónovými ventilátormi. Systém rosenia kráv - v období veľkých letných horúčav bude zabezpečené welfare kráv v ustajňovacom priestore využívaním rosenia kráv vodnými kvapkami z rosiacich vetví v kombinácii s núteným prúdením vzduchu od cyklónových ventilátorov. V kravíne budú vybudované 2 rosiace vetvy. K zabezpečeniu pohody dojníc budú v každej skupine namontované aktívne rotačné kombinované kefy (rotačné kefy s anatomicky tvarovanými štetinami zo špeciálneho plastu) namontované na stĺpiku. Výstavba nového kravína bude prevedená s cieľom: • aplikáciou „ wel fare" systémov zaistiť v súhrne kvalitné prostredie pre zvieratá hlavne z hľadiska tepelného a fyzického pohodlia • skvalitniť výsledný produkt hlavne spojením kvalitnej starostlivosti o zvieratá so špičkovou technológiou • realizácia relatívne jednoduchého a z hľadiska prevádzkyschopnosti spoľahlivého riešenia všetkých technologických liniek a pracovných operácií • podstatné zlepšenie podmienok práce ošetrovateľov hospodárskych zvierat. Výstavba objektu bude realizovaná za plnej výrobnej prevádzky na hospodárskom dvore. Pri jej realizácii nebude narušená prevádzka farmy. Navrhovaná činnosť uvedená v oznámení o zmene navrhovanej činnosti podľa prílohy č. 8 zákona o posudzovaní je zaradená do tabuľky č. 11. Poľnohospodárska a lesná výroba, položka 1. Zariadenia na intenzívnu živočíšnu výrobu vrátane depónií vedľajších produktov s kapacitou, a) hospodárskych zvierat, časť B – zisťovacie konanie – od 200 ks do 2000 ks a podľa § 18 ods. 2 písm. b) zákona o posudzovaní podlieha svojimi parametrami zisťovaciemu konaniu. V zákonne stanovenom termíne, resp. do termínu vydania rozhodnutia doručili svoje písomné stanoviská nasledovné subjekty (stanoviská sú uvádzané v skrátenom znení): Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR (list č.j. 16922/2022/4606/2022-520, zo dňa 04.08.2022) Ministerstvo ako rezortný orgán nepredkladá k oznámeniu o zmene navrhovanej činnosti „Farma Želobudza – zmena stavby pred dokončením“ žiadne pripomienky a predmetnú realizáciu navrhnutej činnosti ministerstvo považuje za pozitívny krok pre podnikateľskú činnosť navrhovateľa. Vyjadrenie OÚ Detva, OSŽP : Akceptuje stanovisko doručené do termínu vydania rozhodnutia. Okresný úrad Detva, odbor starostlivosti o životné prostredie Štátna správa odpadového hospodárstva (list OU-DT-OSZP-2022/001036-002, zo dňa 01.08.2022) Z hľadiska odpadového hospodárstva nemá ďalšie pripomienky a nie je potrebné z hľadiska odpadového hospodárstva ďalej posudzovať. Vyjadrenie OÚ Detva, OSŽP : Berie na vedomie. Štátna správa ochrany prírody a krajiny (list OU-DT-OSZP-2022/001047/JAG, zo dňa 01.08.2022) Z hľadiska záujmov ochrany prírody a krajiny, predloženú zmenu navrhovanej činnosti nie je potrebné posudzovať. Vyjadrenie OÚ Detva, OSŽP : Berie na vedomie. Štátna správa ochrany ovzdušia (list OU-DT-OSZP-2022/001004, zo dňa 01.08.2022) z hľadiska ochrany ovzdušia konštatujeme, že v objekte hospodárskeho dvora Želobudza, sú v súčasnosti nasledovné zdroje znečisťovania ovzdušia: bioplynová stanica – stredný zdroj znečisťovania ovzdušia, peletovacia linka, ktorej súčasťou je kotol na drevnú štiepku – stredný zdroj znečisťovania ovzdušia a veľký zdroj znečisťovania ovzdušia – chov hovädzieho dobytka. Dobudovaním kravína K3 s kapacitou 312 ks dojníc nedôjde k zmene projektovaného počtu chovných miest na farme Želobudza a zmena stavby nebude mať negatívny vplyv na ovzdušie, je pravdepodobné, že modernizáciou a opatreniami na redukovanie množstva produkovaného NH3 , používaním nízkoemisnej techniky pri ustajnení, kŕmení a zároveň pri odovzdávaní hnoja a hnojovice do bioplynovej stanice, vysadením pásu izolačnej zelene medzi obytnými domami a areálom farmy, dôjde k eliminovaniu fugitívnych emisií. V ďalšom stupni projektovej dokumentácie je potrebné požiadať Okresný úrad Detva, odbor starostlivosti o životné prostredie, štátnu správu ochrany ovzdušia o súhlas podľa § 17 zákona č. 137/2010 Z.z. na zmenu stavby zdroja znečisťovania ovzdušia. Orgán štátnej správy ochrany ovzdušia netrvá na posudzovaní zmeny navrhovanej činnosti v zmysle zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie. Vyjadrenie OÚ Detva, OSŽP: Akceptuje stanovisko a uvedenú pripomienku zapracoval do podmienok tohto rozhodnutia. Štátna vodná správa (list OU-DT-OSZP-2022/001002-002, zo dňa 01.08.2022) 1. Navrhovanou činnosťou nesmie dôjsť k znečisteniu alebo ohrozeniu kvality povrchových a podzemných vôd v danej lokalite. 2. Pri zaobchádzaní so znečisťujúcimi látkami je povinnosť dodržiavať ustanovenia § 39 vodného zákona a vyhlášky MŽP SR č. 200/2018 Z.z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o zaobchádzaní so znečisťujúcimi látkami, o náležitostiach havarijného plánu a o postupe pri riešení mimoriadneho zhoršenia vôd. 3. Upozorňujeme na to, že v zmysle § 80e ods. 2 vodného zákona, právnické osoby, ktorým bolo vydané povolenie na odber podzemných vôd podľa § 21 ods. 1 v znení účinnom do 14.03.2018, ktoré nie je v súlade s platným vodným zákonom, sú povinné do 31.12.2022 požiadať o ich prehodnotenie, inak toto povolenie stráca platnosť. Orgán štátnej vodnej správy je v zmysle § 21 ods. 7 písm. b) vodného zákona, pri povoľovaní odberu podzemných vôd viazaný hladinou podzemnej vody, ktorá ešte umožňuje trvalo udržateľné využívanie vodných zdrojov a riadnu funkciu vodných útvarov s nimi súvisiacimi (ďalej len „minimálna hladina podzemných vôd“) a v prípade, že celkové odoberané množstvo podzemnej vody (pre napájanie všetkých chovaných zvierat a iné účely) presahuje 1 250 m3 mesačne, alebo 15 000 m3 ročne, je potrebné doložiť aj rozhodnutie ministerstva o schválení záverečnej správy s výpočtom množstiev podzemnej vody (t. z. potrebu vypracovania záverečnej správy oprávnenou osobou – hydrogeológom). V zmysle § 21 ods. 7 písm. c) vodného zákona je orgán štátnej vodnej správy pri povoľovaní odberu podzemných vôd viazaný aj stanoviskom správcu vodného toku a stanoviskom správcu vodohospodársky významných vodných tokov. 4. Orgán štátnej vodnej správy netrvá na posudzovaní zmeny navrhovanej činnosti v zmysle zákona o posudzovaní. Vyjadrenie OÚ Detva, OSŽP: akceptuje stanovisko a odôvodnené požiadavky zapracuje do podmienok tohto rozhodnutia. Odôvodnenie: Orgán štátnej správy neuviedol také nedostatky v hodnotení, ktoré by bránili realizácii zmeny navrhovanej činnosti pri akceptácii navrhovaných podmienok a opatrení. Dotknutý orgán upozornil na dodržiavanie vybraných podmienok prevádzkovania, ktoré však nevyžadujú ďalšie posudzovanie navrhovanej činnosti. Dotknutý orgán nepožaduje ďalšie posudzovanie činnosti podľa zákona č. 24/2006 Z.z. o posudzovaní. Banskobystrický samosprávny kraj (list č.j. 09722/2022/ODDUPZP-2, zo dňa 02.08.2022) Posudzovaná zmena navrhovanej činnosti nie je v rozpore so záväznou časťou Územného plánu Veľkého územného celku Banskobystrický kraj v platnom znení - vzhľadom na skutočnosť, že predmetný chov hospodárskych zvierat, dojníc, nebol doteraz posúdený, ani pred vydaním stavebného povolenia pre dostavbu farmy pre 800 dojníc, vzhľadom na blízkosť obytných budov k farme a i vzhľadom na skutočnosť, že medzičasom v lokalite, kde sa má zmena činnosti realizovať, pribudli ďalšie prevádzky, požadujeme vyhodnotenie vplyvu činnosti na životné prostredie a zdravie obyvateľov ako celku. V správe o hodnotení požadujeme vyhodnotiť vplyv celej farmy najmä na zdravie a kvalitu života obyvateľov a vplyvu na vodný zdroj, vrt HDZ-2, ktorý je podľa ÚPN obce jediným zdrojom na zásobovanie obce pitnou vodou, s uvedením konkrétnych opatrení na elimináciu týchto vplyvov. Vyjadrenie OÚ Detva, OSŽP: akceptuje stanovisko doručené do termínu vydania rozhodnutia a odôvodnené požiadavky zapracuje do podmienok tohto rozhodnutia. Odôvodnenie: Vznesené požiadavky vyhodnotil navrhovateľ v doplňujúcich informáciách, ktoré sú súčasťou tohto rozhodnutia a boli zohľadnené v procese zisťovacieho konania a pri rozhodovaní, či je potrebné zmenu navrhovanej činnosti posudzovať. Okresné riaditeľstvo Hasičského a záchranného zboru vo Zvolene (list č.j. ORHZ-ZV1-2022/000408-002, zo dňa 03.08.2022) Z hľadiska ochrany pred požiarmi nepredpokladá vznik negatívnych vplyvov na životné prostredie. Vyjadrenie OÚ Detva, OSŽP: Akceptuje stanovisko doručené do termínu vydania rozhodnutia. Združenie domových samospráv, zastúpené predsedom združenia Marcelom Slávikom (list zo dňa 01.08.2022) Navrhovateľ má povinnosť poznať dôsledky svojej činnosti na životné prostredie (https://www.slov-lex.sk/pravnepredpisy/SK/ZZ/1992/17/20220101.html#paragraf-18.odsek-1) a má povinnosť ich vyhodnotiť procesom zisťovacieho konania podľa zákona EIA(shorturl.at/dGIJ3 a shorturl.at/CIKV4); úrad má povinnosť podľa §3 ods.1správneho poriadku (https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/1967/71/20180901.html#paragraf-3.odsek-1) dôsledne dbať na plnenie týchto povinností. Podľa §11 zákona o životnom prostredí (https://www.slovlex. sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/1992/17/20220101.html#paragraf-11.odsek-1) územie nesmie byť zaťažované nad zákonom prípustnú mieru, pričom táto prípustná miera sa podľa §12 zákona o životnom prostredí (https://www.slov-lex.sk/pravne predpisy/SK/ZZ/1992/17/20220101.html#paragraf-12) určuje pomocou prahových hodnôt podľa osobitných zákonov. Podľa §29 ods.12 zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie (https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2006/24/20211101.html#paragraf-29.odsek-12) sa vydaním rozhodnutia zo zisťovacieho konania o ďalšom neposudzovaní umožňuje podať žiadosť o povolenie navrhovanej činnosti alebo jej zmeny. Žiadame preto úrad, aby v rámci zisťovacieho konania vyhodnotil prípustnosť zámeru podľa prahových hodnôt osobitných zákonov s použitím kritérií podľa prílohy č.10 k zákonu o posudzovaní vplyvov na životné prostredie; zoznam relevantných osobitných právnych predpisov je zverejnený tu: https://www.minzp.sk/legislativa/. V odôvodnení rozhodnutia je potrebné toto vyhodnotenie zdôvodniť podľa §20a zákona EIA (https://www.slov-lex.sk/pravne predpisy/SK/ZZ/2006/24/20211101.html#paragraf-20a) najmä v rozsahu uvedenia, ktoré kritériá boli použité ako základ rozhodnutia, prečo práve tieto kritériá a súčasne stručné vyhodnotenie ako to-ktoré kritérium úrad pri rozhodnutí vyhodnotil a teda pri rozhodovaní zohľadnil. Podľa §29 ods.3 zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie (https://www.slov-lex.sk/pravnepredpisy/ SK/ZZ/2006/24/20211101.html#paragraf-29.odsek-3) je práve toto podstatou rozhodnutia zo zisťovacieho konania a na to sa má úrad aj v rozhodnutí sústrediť. ZDS si neuplatňuje vlastné pripomienky, navrhovateľ však môže vyhodnotiť zámer z hľadiska rôznych environmentálnych pohľadov, ktoré sme zverejnili tu: https://enviroportal.org/portfolio-items/vseobecnepripomienky-zds/. Žiadame však navrhovateľa, aby všeobecne zrozumiteľným spôsobom v doplňujúcej informácii uviedol, ktoré hlavné environmentálne vplyvy identifikoval, aké environmentálne ciele sledoval pri ich riešení a ako ich navrhuje dosahovať a akými opatreniami zmierňuje svoj zásah do životného prostredia; taktiež, aby uviedol všetky argumenty, prečo si považuje svoj projekt za environmentálne prípustný a celospoločensky prospešný. Podľa §17 ods.1 zákona o životnom prostredí (https://www.slov-lex.sk/pravnepredpisy/ SK/ZZ/1992/17/20220101.html#paragraf-17.odsek-1) má navrhovateľ povinnosť priamo pri zdroji aplikovať zmierňujúce a kompenzačné opatrenia. Žiadame, aby tieto boli jednoznačne v rozhodnutí identifikované a určené ako záväzné podmienky rozhodnutia zo zisťovacieho konania podľa §29 ods.13 zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie (https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2006/24/20211101.html#paragraf-29.odsek-13). Zoznam environmentálnych opatrení odporúčaných našim združením nájdete tu: https://enviroportal.org/portfolio-items/environmentalne-opatrenia-zds/. Ako záväzné podmienky žiadame uviesť všetky environmentálne opatrenia, ktoré je potrebné zrealizovať za účelom výrazného zníženia negatívnych efektov zásahu do životného prostredia; potrebné je uviesť presné a určité opatrenia, ktoré je možné nezameniteľne projektovo rozpracovať v nasledujúcich stupňoch projektovej prípravy a realizácie tak, aby ich splnenie bolo možné následne overiť a porealizačne monitorovať. Žiadame vyššie uvedené informácie vyhodnotiť formou všeobecne zrozumiteľného zhodnotenia opisom z hľadiska šiestich hlavných faktorov posudzovania environmentálnych vplyvov: • klíma, • biodiverzita, • voda, • vzduch, •energie a • územná stabilita biodiverzity; v každom z týchto faktorov žiadame zvoliť merateľný ukazovateľ, ktorý bude následne monitorovaný aj z hľadiska poprojektovej analýzy. Za účelom zabezpečenia efektivity posúdenia vplyvov zámeru na životné prostredie, odporúčame úradu aj navrhovateľovi aktívne konzultovať projekt s verejnosťou. Prípadnú konzultáciu so ZDS je možné rezervovať tu: https://services.bookio.com/zdruzenie-domovych-samosprav/widget?lang=sk. • Toto vyjadrenie a spôsob ako ho úrad zohľadnil žiadame uviesť v rozhodnutí. • S podkladmi rozhodnutia žiadame byť oboznámení pred samotným vydaním rozhodnutia a následne sa k nim podľa §33 ods.2 Správneho poriadku vyjadríme. • Rozhodnutie ako aj ostatné písomnosti žiadame doručovať v zmysle §25a Správneho poriadku do elektronickej schránky nášho združenia na ústrednom portáli verejnej správy slovensko.sk; listiny v papierovej forme nezasielať. • Toto podanie písomne potvrdíme podľa §19 ods.1 Správneho poriadku cestou elektronickej podateľne na ústrednom portáli verejnej správy slovensko.sk. Vyjadrenie OÚ Detva, OSŽP: Akceptuje stanovisko. Odôvodnenie:. Vznesené požiadavky vyhodnotil navrhovateľ v doplňujúcich informáciách, ktoré sú súčasťou tohto rozhodnutia a boli zohľadnené v procese zisťovacieho konania a pri rozhodovaní, či je potrebné zmenu navrhovanej činnosti posudzovať. OÚ Detva, OSŽP oboznámil navrhovateľa s doručenými stanoviskami k oznámeniu o zmene navrhovanej činnosti listom č.j. OU-DT-OSZP-2022/000993-010, zo dňa 04.08.2022 a požiadal podľa § 29 ods. 10 zákona o posudzovaní o doplňujúce informácie na objasnenie pripomienok a požiadaviek vyplývajúcich zo stanovísk podľa ods. 9, ktoré sú nevyhnutné na rozhodnutie o tom, či sa zmena navrhovanej činnosti má posudzovať podľa tohto zákona. Následne OÚ Detva, OSŽP požiadal Okresný úrad Banská Bystrica, odbor opravných prostriedkov, listom č. OU-DT-OSZP-2022/000993-013, zo dňa 09.08.2022 o predĺženie lehoty na vydanie rozhodnutia podľa § 49 ods. 2 správneho poriadku. Okresný úrad Banská Bystrica, odbor opravných prostriedkov, referát starostlivosti o životné prostredie listom č. OU-BB-OOP3-2022/005658-095, zo dňa 10.08.2022, predĺžil lehotu na vydanie rozhodnutia do 13.09.2022. OÚ Detva , OSŽP listom č. OU-DT-OSZP-2022/000993-015, zo dňa 11.08.2022, upovedomil účastníkov konania o predĺžení lehoty na vydanie rozhodnutia. Navrhovateľ listom zo dňa 10.08.2022 predložil OÚ Detva , OSŽP doplňujúce informácie k zmene navrhovanej činnosti. Konkrétne požiadavky a pripomienky uvedené v doručených stanoviskách navrhovateľ podrobnejšie vyhodnotil a vypracoval Doplňujúce informácie k pripomienkam uvedeným v stanoviskách doručených k Oznámeniu o zmene navrhovanej činnosti „Farma Želobudza – zmena stavby pred dokončením“. Vyhodnotenie požiadaviek Združenia domových samospráv, zastúpené predsedom združenia Marcelom Slávikom (list zo dňa 01.08.2022) Požiadavka: Žiadame však navrhovateľa, aby všeobecne zrozumiteľným spôsobom v doplňujúcej informácii uviedol, ktoré hlavné environmentálne vplyvy identifikoval, aké environmentálne ciele sledoval pri ich riešení a ako ich navrhuje dosahovať a akými opatreniami zmierňuje svoj zásah do životného prostredia; taktiež aby uviedol všetky argumenty, prečo si považuje svoj projekt za environmentálne prípustný a celospoločensky prospešný. Podľa §17 ods.1 zákona o životnom prostredí (https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/1992/17/20220101.html#paragraf-17.odsek-1) má navrhovateľ povinnosť priamo pri zdroji aplikovať zmierňujúce a kompenzačné opatrenia. Žiadame, aby tieto boli jednoznačne v rozhodnutí identifikované a určené ako záväzné podmienky rozhodnutia zo zisťovacieho konania podľa §29 ods.13 zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie (https://www.slov-lex.sk/pravne predpisy/SK/ ZZ/2006/24/20211101.html#paragraf-29.odsek-13). Zoznam environmentálnych opatrení odporúčaných našim združením nájdete tu: https://enviroportal.org/portfolio-items/environmentalne-opatrenia-zds/. Ako záväzné podmienky žiadame uviesť všetky environmentálne opatrenia, ktoré je potrebné zrealizovať za účelom výrazného zníženia negatívnych efektov zásahu do životného prostredia; potrebné je uviesť presné a určité opatrenia, ktoré je možné nezameniteľne projektovo rozpracovať v nasledujúcich stupňoch projektovej prípravy a realizácie tak, aby ich splnenie bolo možné následne overiť a porealizačne monitorovať. Vyhodnotenie: Navrhovateľ si plne uvedomuje vážnosť zraniteľnosti životného prostredia. Z tohto dôvodu navrhovaná zmena činnosti je navrhnutá práve s parametrami spĺňajúcimi požiadavky EÚ, tak aby vyhovovala požiadavkám kladených EÚ pre moderné ustajnenie s maximálnym úsilím vyhovieť predpisom ochrany životného prostredia. Oznámenie o zmene navrhovanej činnosti je vypracované v súlade s Prílohou 8a zákona MŽP SR č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Environmentálne vplyvy: Prevádzka posudzovanej činnosti nebude mať žiadny vplyv na chránené územia a ich ochranné pásma. Činnosťou nedôjde k narušeniu záujmov ochrany prírody a krajiny. Prevádzka je navrhovaná v území, na ktoré sa vzťahuje prvý - všeobecný stupeň ochrany, bez zvláštnej územnej alebo druhovej ochrany. Užívanie územia na predmetný zámer nepredstavuje činnosť v území zakázanú. Vplyv navrhovanej činnosti na chránené územia hodnotíme preto ako bez vplyvu. Biodiverzita priamo dotknutého územia realizáciou zámeru nebude výrazne ovplyvnená. Preto vplyv navrhovanej činnosti na biodiverzitu hodnotíme ako bez vplyvu. Posudzované územie pre navrhovanú činnosť priamo nezasahuje do ekologicky hodnotných segmentov krajiny ani nenaruší funkčnosť siete ÚSES. Vplyv navrhovanej činnosti na sieť prvkov ÚSES hodnotíme ako nevýznamný - bez vplyvu. Opatrenia: Z hľadiska ochrany ovzdušia Pri činnostiach, pri ktorých môžu vznikať prašné emisie (napr. zemné práce) budú využité technicky dostupné prostriedky na obmedzenie vzniku týchto prašných emisií  (napr. dopravu prašných materiálov bude treba prekryť, práce vykonávať primeraným spôsobom a primeranými prostriedkami)  skladovanie prašných materiálov, v hraniciach navrhovaného priestoru realizácie, bude minimalizované Z hľadiska ochrany pred hlukom  pri realizácii navrhovanej činnosti sa budú používať iba stroje a zariadenia vhodné k danej činnosti a zabezpečí sa ich pravidelná údržba a kontrola,  pred plánovanými stavebnými a montážnymi prácami s predpokladanými vysokými hladinami zvuku bude investor informovať obyvateľov o plánovanom čase ich uskutočňovania,  stavebné a montážne práce vyznačujúce sa vyššími hladinami hluku sa budú vykonávať len v denných hodinách,  budú sa používať prednostne stroje a zariadenia s nižšími akustickými výkonmi,  ak to postup prác a technológia výstavby umožňuje, budú sa používať mobilné protihlukové zásteny,  investor poučí všetkých dodávateľov na potrebu ochrany okolia dotknutého územia pred hlukom z ich činnosti. Z hľadiska nakladania s odpadmi  odpady, ktoré vzniknú pri realizácii resp. počas prevádzky hodnotenej činnosti, budú zaradené do príslušných kategórií a druhov v zmysle Vyhlášky MŽP SR č. 365/2015 Z. z., ktorou sa ustanovuje Katalóg odpadov v znení neskorších predpisov,  nakladanie s odpadmi bude zabezpečované v súlade s právnymi požiadavkami platnými v oblasti odpadového hospodárstva (zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov),  ostatné a nebezpečné odpady budú odovzdané na zhodnotenie alebo zneškodnenie len organizácii na to oprávnenej. Z hľadiska ochrany vôd a pôdy  odpady budú uložené v nádobách a priestoroch zabezpečených proti prípadnému úniku znečisťujúcich látok do okolitého prostredia,  Vyhrňovanie hnoja z priestoru kravína je cez zbernú nádrž o objeme 33 m3 a zabudované potrubie v zemi na hnojnú koncovku, odkiaľ sa všetok hnoj presúva do susediacej bioplynovej stanice. Skladovaciu kapacitu zvyšuje aj kapacita zberného kanála, ktorú môžeme rátať na dvojdňovú akumuláciu hnojovice. V prevádzke vznikajú odpadové vody z čistenia ustajnenia, ktoré mali byť pôvodne odvádzané z objektu K3 spolu s hnojovicou cez 11,5 m3 žumpu. Z dôvodu upravených kapacitných nárokov je v súčasnosti toto prečerpávanie cez zbernú nádrž o objeme 33 m3 cez zabudované potrubie na hnojnú koncovku do priľahlej bioplynovej stanice.  Spôsob odvádzania splaškových vôd a vôd z povrchového odtoku ostáva zachovaný. Splaškové odpadové vody zo sociálneho zariadenia z administratívnej budovy sú akumulované v železobetónovej žumpe s objemom 128 m3 umiestnenej za budovou. Obsah žumpy sa po jej naplnení vyváža na spracovanie na čistiareň odpadových vôd. Z hľadiska ochrany zelene  zabezpečí sa, aby existujúca vzrastlá zeleň lokality bola počas realizácie zámeru rešpektovaná a jej asanácia bola realizovaná len v nutnom rozsahu v súlade s platnou legislatívou. Projekt je celospoločensky prospešný. Navrhovateľ má dlhoročné skúsenosti s chovom dobytka s mliekovou úžitkovosťou prevažne plemena holstein, jeho chov je zapojený v kontrole úžitkovosti, v ktorej dosahuje výborné výsledky s produkciou mlieka vyššou ako 10 tis. kg mlieka na dojnicu ročne a s kvalitným podielom zložiek mlieka. Preto sa predpokladá jeho potenciál pre moderný rozvoj živočíšnej výroby ako aj modernizácia ustajňovacích priestorov a ich vybavenia. Prinesie to aj zvýšenú produkciu mlieka a tým sa zvýši sebestačnosť slovenských mliečnych výrobkov. Požiadavka: • Žiadame vyššie uvedené informácie vyhodnotiť formou všeobecne zrozumiteľného zhodnotenia opisom z hľadiska šiestich hlavných faktorov posudzovania environmentálnych vplyvov: klíma, • biodiverzita, • voda, • vzduch, • energie a • územná stabilita biodiverzity; v každom z týchto faktorov žiadame zvoliť merateľný ukazovateľ, ktorý bude následne monitorovaný aj z hľadiska poprojektovej analýzy. Vyhodnotenie: Navrhovaná zmena činnosti rieši zmenu stavby pred dokončením. Vplyvy na povrchové a podzemné vody Vzhľadom na povahu navrhovanej činnosti, nedôjde k zmene zásobovania areálu a teda nepredpokladáme žiadne vplyvy na povrchové a podzemné vody lokality v porovnaní so súčasným stavom. Vplyvy na ovzdušie a klímu Z hľadiska navrhovanej činnosti sa nezmení počet stacionárnych ani mobilných zdrojov znečisťovania ovzdušia, preto navrhovanú činnosť hodnotíme vzhľadom na súčasný stav ako bez vplyvu Predpokladané vplyvy na biodiverzitu a chránené územia Vzhľadom na charakter navrhovanej činnosti a jej umiestnenie v existujúcom areáli, hodnotíme zmenu navrhovanej činnosti vzhľadom na súčasný stav ako bez vplyvu na biodiverzitu a chránené územia . Predpokladané vplyvy na energie Vzhľadom na povahu navrhovanej činnosti, nedôjde k zmene spôsobu zásobovania areálu energiami. Syntézy v predchádzajúcich odstavcoch dokladujú, že výsledné komplexné pôsobenie navrhovanej zmeny je bez vplyvu. Ako vyplýva z predchádzajúcich hodnotení vplyvov na jednotlivé zložky životného prostredia, výsledný dopad navrhovanej zmeny možno zhodnotiť ako bez vplyvu. Požiadavka: • Za účelom zabezpečenia efektivity posúdenia vplyvov zámeru na životné prostredie, odporúčame úradu aj navrhovateľovi aktívne konzultovať projekt s verejnosťou. Prípadnú konzultáciu so ZDS je možné rezervovať tu: https://services.bookio.com/zdruzenie-domovych-samosprav/widget?lang=sk. Vyhodnotenie: Podmienka sa akceptuje. Projekt je verejnosti prezentovaný prostredníctvom webovej stránky enviroportal.sk a príslušnej obce v súlade s §23 ods. 4 Zákona č. 24/2006 Z.z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov pričom každý účastník má právo sa vyjadriť doručením svojho písomného stanoviska. Požiadavka: • Toto vyjadrenie a spôsob ako ho úrad zohľadnil žiadame uviesť v rozhodnutí. • S podkladmi rozhodnutia žiadame byť oboznámení pred samotným vydaním rozhodnutia a následne sa k nim podľa §33 ods.2 Správneho poriadku vyjadríme. • Rozhodnutie ako aj ostatné písomnosti žiadame doručovať v zmysle §25 Správneho poriadku do elektronickej schránky nášho združenia na ústrednom portáli verejnej správy slovensko.sk; listiny v papierovej forme nezasielať. • Toto podanie písomne potvrdíme podľa §19 ods.1Správneho poriadku cestou elektronickej podateľne na ústrednom portáli verejnej správy slovensko.sk. Vyhodnotenie: Požiadavka je v kompetencii príslušného orgánu štátnej správy, ktorý predmetné zisťovacie konanie zastrešuje, a ktorý vydáva rozhodnutie zo zisťovacieho konania. Vyjadrenie OÚ Detva, OSŽP: OÚ Detva, OSŽP ako príslušný orgán zohľadnil vyhodnotenie požiadaviek ZDS v procese zisťovacieho konania. Vznesené požiadavky boli zohľadnené pri rozhodovaní, či je potrebné zmenu navrhovanej činnosti posudzovať. Vyhodnotenie pripomienok OÚ Detva, OSŽP, úseku štátnej vodnej správy (list OU-DT-OSZP-2022/001002-002, zo dňa 01.08.2022) Požiadavka: • Navrhovanou činnosťou nesmie dôjsť k znečisteniu alebo ohrozeniu kvality povrchových a podzemných vôd v danej lokalite. Vyhodnotenie: Požiadavka sa akceptuje. Navrhovateľ má vypracovaný Plán preventívnych opatrení na zamedzenie vzniku neovládateľného úniku znečisťujúcich látok do životného prostredia a na postup v prípade ich úniku. Požiadavka: • Pri zaobchádzaní so znečisťujúcimi látkami je povinnosť dodržiavať ustanovenia § 39 vodného zákona a vyhlášky MŽP SR č. 200/2018 Z.z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o zaobchádzaní so znečisťujúcimi látkami, o náležitostiach havarijného plánu a o postupe pri riešení mimoriadneho zhoršenia vôd. Vyhodnotenie: Požiadavka vyplýva z právneho predpisu a bude dodržaná. Havarijný plán bude aktualizovaný v súlade s vyhláškou MŽP SR č. 200/2018 Z. z.. Požiadavka: • Upozorňujeme na to, že v zmysle § 80e ods. 2 vodného zákona, právnické osoby, ktorým bolo vydané povolenie na odber podzemných vôd podľa § 21 ods. 1 v znení účinnom do 14.03.2018, ktoré nie je v súlade s platným vodným zákonom, sú povinné do 31.12.2022 požiadať o ich prehodnotenie, inak toto povolenie stráca platnosť. Vyhodnotenie: Upozornenie berieme na vedomie. Požiadavka: • Orgán štátnej vodnej správy je v zmysle § 21 ods. 7 písm. b) vodného zákona, pri povoľovaní odberu podzemných vôd viazaný hladinou podzemnej vody, ktorá ešte umožňuje trvalo udržateľné využívanie vodných zdrojov a riadnu funkciu vodných útvarov s nimi súvisiacimi (ďalej len „minimálna hladina podzemných vôd“) a v prípade, že celkové odoberané množstvo podzemnej vody (pre napájanie všetkých chovaných zvierat a iné účely) presahuje 1 250 m3 mesačne, alebo 15 000 m3 ročne, je potrebné doložiť aj rozhodnutie ministerstva o schválení záverečnej správy s výpočtom množstiev podzemnej vody (t. z. potrebu vypracovania záverečnej správy oprávnenou osobou). Vyhodnotenie: Upozornenie berieme na vedomie. Navrhovanou činnosťou nedôjde k zmenám na spotrebe ani spôsobe privádzania vody do areálu. V prípade, že sa naplní podstata § 21 ods. 7 písm. b) vodného zákona, požiadavke bude vyhovené. Vyhodnotenie pripomienok Banskobystrického samosprávneho kraja (list č.j. 09722/2022/ODDUPZP-2, zo dňa 02.08.2022) Požiadavka: • Posudzovaná zmena navrhovanej činnosti nie je v rozpore so záväznou časťou Územného plánu Veľkého územného celku Banskobystrický kraj v platnom znení, vzhľadom na skutočnosť, že predmetný chov hospodárskych zvierat, dojníc, nebol doteraz posúdený, ani pred vydaním stavebného povolenia pre dostavbu farmy pre 800 dojníc, vzhľadom na blízkosť obytných budov k farme a i vzhľadom na skutočnosť, že medzičasom v lokalite, kde sa má zmena činnosti realizovať, pribudli ďalšie prevádzky, požadujeme vyhodnotenie vplyvu činnosti na životné prostredie a zdravie obyvateľov ako celku. V správe o hodnotení požadujeme vyhodnotiť vplyv celej farmy najmä na zdravie a kvalitu života obyvateľov a vplyvu na vodný zdroj, vrt HDZ-2, ktorý je podľa ÚPN obce jediným zdrojom na zásobovanie obce pitnou vodou, s uvedením konkrétnych opatrení na elimináciu týchto vplyvov“. Vyhodnotenie: Navrhovaná činnosť doposiaľ nebola posudzovaná, nakoľko bola uvedená do prevádzky ešte pred platnosťou zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, respektíve zákona č. 127/1994 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie v znení neskorších predpisov. Hospodársky dvor s veľkovýrobou bol už od roku 1908 ako prvý štátny majetok v republike. Následne od roku 1989 bola nastupujúca organizácia SLOVOSIVO š.p. a od roku 1994 Semenársky štátny majetok Vígľaš. V období 90 rokov choval SŠM vo dvore Želobudza nasledovné kategórie zvierat : teľatá do 6 mesiacov 142 ks x 0,2 = 56,8 VDJ HD od 6 – 24 mesiacov 188 ks x 0,6 = 112,80 VDJ VTJ 92 ks x 1 = 92 VDJ dojnice 408 ks x 1 = 408 VDJ výkrm ošípaných 210 ks x 0,3 = 75 VDJ kačky výkrm 5800 ks x 0,03 = 174 VDJ spolu 918,6 VDJ Spotreba vody bola z vlastných zdrojov väčšia z dôvodu napúšťania bazénov pre kačky, preto bol vodný zdroj schválený na väčšiu spotrebu. Okresný úrad v Detve, odbor životného prostredia, Rozhodnutím č. A2002/06406/5AN zo dňa 23.5.2002 povolil odber podzemných vôd z prameňa Želobudza nachádzajúci sa na pozemku KN č. 824 k.ú.Vígľaš v množstve Q= 30 000 m3/rok. Zásobovanie obce vodou z vrtu nebude narušené vzhľadom na to, že nedôjde k navýšeniu chovných jedincov (počet VDJ). Zmenou navrhovanej činnosti nedôjde k zmene objemu výroby, zmene spotreby surovín či spotreby vody oproti súčasnému stavu. Navrhovaná zmena nemá vplyv ani na zmenu hodnotiaceho parametra podľa prílohy 8 ods. 11 Poľnohospodárska a lesná výroba položka č. 1 „ Zariadenia na intenzívnu živočíšnu výrobu vrátane depónií vedľajších produktov s kapacitou a) hospodárskych zvierat “ podľa zákona č. 24/2006 Z.z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, t. j. počet VDJ ostáva bez zmeny. Zmena navrhovanej činnosti (zmena stavby pred dokončením) v zásade nemení pôvodné riešenie do takej miery, aby vznikli nové riziká vo väzbe na životné prostredie a zdravotné riziká zamestnancov či obyvateľstva. Odôvodnenie vydania rozhodnutia a úvahy, ktoré boli použité pri hodnotení kritérií pre zisťovacie konanie podľa prílohy č. 10 zákona č. 24/2006 Z.z. o posudzovaní. Príslušný orgán na základe Oznámenia o zmene navrhovanej činnosti a stanovísk k nemu doručených a podľa kritérií pre zisťovacie konanie podľa § 29 zákona č. 24/2006 Z.z. o posudzovaní a uvedených v prílohe č. 10 zákona č. 24/2006 Z.z. o posudzovaní zistil nasledujúce skutočnosti: I. Povaha a rozsah navrhovanej činnosti 1. Rozsah navrhovanej činnosti Umiestnenie navrhovanej činnosti: Kraj: Banskobystrický Okres: Detva Obec: Detva Katastrálne územie: Dúbravy Parcelné číslo: KN-C č. 782/1 zastavaná plocha a nádvorie vedená na LV 1922 (kravín K3), KN-C č. 793, vedená na LV 1937 (kravín K4) Lokalizácia najbližších sídelných objektov Predmetná lokalita, v ktorej bude činnosť realizovaná sa nachádza v západnej časti katastrálneho územia obce Dúbravy, v miestnej časti s názvom Želobudza. Ide o jestvujúci areál prevádzky hospodárskeho dvora Želobudza, ktorú prevádzkuje spoločnosť AGROSEV, spol. s r.o.. Z juhozápadnej strany na prevádzku farmy nadväzuje areál prevádzky bioplynovej stanice, ktorú rovnako prevádzkuje navrhovateľ tejto zmeny činnosti. Areál hospodárskeho dvora v Želobudzi je z južnej strany v styku s miestnymi sídelnými jednotkami (domami). 2. Požiadavky na vstupy (napr. záber lesných pozemkov a pôdy, využívanie vody, potreba surovín a celkové využitie prírodných zdrojov, potreba energetických zdrojov). Záber pôdy: Navrhovaná zmena činnosti predstavuje zmenu stavby pred dokončením, z tohto dôvodu sa nepredpokladá záber poľnohospodárskej ani lesnej pôdy. Potreba vody: Množstvo potreby vody pre pitné účely ostáva zachované, nakoľko zmena stavby pred dokončením nespôsobí navýšenie počtu zamestnancov. Potreba pitnej vody ostáva na 2,5 m3/deň pre 20 zamestnancov. Zásobovanie objektu vodou bude prevedené z existujúceho rozvodu vody na hospodárskom dvore novou vodovodnou prípojkou. Množstvo napájacej vody ostáva zachované nakoľko ostáva zachovaný počet chovných jednotiek max 800 ks dojníc. Potreba vody sa nedá s určitosťou predikovať, nakoľko celková spotreba vody závisí nielen od úžitkovosti zvierat, plemena, veku, spôsobu chovu, ale tiež od teploty prostredia a relatívnej vlhkosti vzduchu. Maximálna potreba vody pre napájanie 312 ks dojníc á 80 l/deň = 24960 l/deň = 9 110 m³/rok. Surovinové zdroje: Zmenou navrhovanej činnosti nedôjde k zmene surovinových zdrojov, nakoľko nedôjde k navýšeniu počtu chovných jednotiek. Základom kŕmnej dávky pre dojnice bude kukuričná siláž , lucernová senáž , lúčne seno a jadrová zmes. Energetické zdroje Zmena navrhovanej činnosti sa týka zmeny stavby pred dokončením, ktorá reflektuje požiadavky kladených EÚ pre moderné ustajnenie dojníc, pri zachovaní pôvodných energetických zdrojov. Nároky na dopravu a inú infraštruktúru Miesto realizácie zmeny navrhovanej činnosti je dopravne prístupné po cestnej komunikácii č. 2693, ktorá sa v časti Hradná (k. ú. Dúbravy) napája na cestnú komunikáciu č. 2455, ktorá prepája obec Očová s mestom Detva. Navrhovaná zmena činnosti nespôsobí zmeny na dopravnej infraštruktúre. Dopravné zaťaženie spôsobované v oblasti obsluhy areálu (nákladnej dopravy) v súčasnosti predstavuje asi 6 prejazdov nákladných vozidiel do/z riešeného areálu. Nakoľko nedôjde k navýšeniu chovných jednotiek tento počet ostane zachovaný. Nároky na pracovné sily Zmena navrhovanej činnosti si nebude vyžadovať príjem nových pracovných síl. Farmu v súčasnosti obsluhuje 20 zamestnancov. 3. Údaje o výstupoch, najmä znečistenie ovzdušia, tvorba odpadov, odpadové vody, iné odpady, hluk, vibrácie, žiarenie, teplo, zápach a iné očakávané vplyvy. Ovzdušie Zmenou navrhovanej činnosti nedôjde k zmene emisných limitov ani k zmene kategorizácie zdroja znečisťovania ovzdušia. Podľa prílohy č. 1 k vyhláške MŽP SR č. 410/2012 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o ovzduší v znení neskorších predpisov, ide o jestvujúci veľký zdroj znečisťovania ovzdušia: 6. Ostatný priemysel a zariadenia 6.12.1 Chov hospodárskych zvierat s projektovaným počtom chovných miest: e) hovädzí dobytok – dojnice (prahová kapacita pre veľký zdroj >500 ks). Zmenou navrhovanej činnosti nedôjde k zmene projektovaného počtu chovných miest v hospodárskom dvore Želobudza 800 ks dojníc a 160 teliat do pol roka. Celkové množstvo emisií NH3 bolo za rok 2021 podľa hlásení NEIS 2,5 ton. Odpadové vody Spôsob odvádzanie splaškových vôd a vôd z povrchového odtoku ostáva zachovaný. Splaškové odpadové vody zo sociálneho zariadenia z administratívnej budovy sú akumulované v železobetónovej žumpe s objemom 128 m³ umiestnenej za budovou. Obsah žumpy sa po jej naplnení vyváža na spracovanie na čistiareň odpadových vôd. Voda z povrchového odtoku (t.j. dažďová voda) je zo striech zvedená voľne na nespevnené plochy, kde pozvoľne vsakuje do podzemných vôd. V prevádzke vznikajú odpadové vody z čistenia ustajnenia, ktoré mali byť pôvodne odvádzané z objektu K3 spolu s hnojovicou cez 11,5 m³ žumpu. Z dôvodu upravených kapacitných nárokov je v súčasnosti toto prečerpávanie cez zbernú nádrž o objeme 33 m³ cez zabudované potrubie na hnojnú koncovku do priľahlej bioplynovej stanice. Produkcia hnojovice z prevádzky kravína K3 na hospodárskom dvore Želobudza za obdobie 6 mesiacov: 312 ks x 50,3 kg/ks = 15 794 kg/deň pri mernej hmotnosti (980-1020 kg/m³) 1000 kg/m³ = 15,8 m³/deň Celková ročná produkcia hnojovice vyhrnutá z prevádzky kravína 5 765 ton (5 765m³ hnojovice). Produkcia hnojovice vyhrnutá z prevádzky kravína za obdobie 6 mesiacov 2 882,5 ton (2 882,5 m³ hnojovice). Odpady Navrhovateľ pri prevádzkovaní areálu nakladá s odpadom spôsobom zhromažďovania. Zmenou navrhovanej činnosti nedôjde k zmene spôsobu nakladania s odpadom. V zmysle zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, v zmysle vyhlášky Ministerstva životného prostredia SR č. 371/2015 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o odpadoch v znení neskorších predpisov a vyhlášky Ministerstva životného prostredia SR č. 365/2015 Z. z., ktorou sa ustanovuje Katalóg odpadov v znení neskorších predpisov, budú vzniknuté odpady zatriedené. S odpadom vzniknutým počas výstavby sa bude nakladať podľa zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Počas výstavby bude dodávateľom stavby priebežne zabezpečená evidencia vzniku a spôsobu zneškodnenia jednotlivých odpadov, z dôvodu preukázania súladu spôsobu zneškodnenia odpadov zo stavby s legislatívou. V rámci realizácie stavby bude vykonávané triedenie odpadu. V prípade uskladnenia výkopovej zeminy v mieste vzniku t.j. na pozemku na ktorom vznikla bude miesto uskladnenia zabezpečené tak, aby nedochádzalo k prípadným zosuvom, alebo škodám na majetku susediacich nehnuteľností a pozemkov a následne bude využitá na terénne úpravy v priestore staveniska. Vzniknuté odpady budú uložené v nádobách na to určených, brániacich úniku odpadu. Pôvodca odpadu zabezpečí predovšetkým zhodnotenie odpadov a až následne ich zneškodnenie v súlade s hierarchiou odpadového hospodárstva. S komunálnymi odpadmi sa bude počas stavby nakladať v zmysle VZN obce Dúbravy č. 3/2020 o nakladaní s komunálnym odpadom, drobným stavebným odpadom a objemným odpadom v jeho platnom znení. Počas prevádzky farmy Želobudza po zmene navrhovanej činnosti sa predpokladá vznik odpadov, ktoré súvisia s bežnou prevádzkou hospodárskych dvorov zhruba v rovnakej kompozícii ako v súčasnosti. Hluk a vibrácie Zmenou navrhovanej činnosti nepredpokladáme zmenu šírenia vibrácií a hluku. V súčasnosti areál disponuje protihlukovou stenou. Žiarenie, teplo, zápach a iné vplyvy Zrealizovaním navrhovanej zmeny nevzniknú nové zdroje žiarenia, tepla ani zápachu. Pre elimináciu fungitívnych emisí sú aplikované nízkoemisné techniky: • nízkoemisné techniky pri ustajnení (napr. ventilácia, , čistenie mrvy niekoľkokrát za deň a pod.), • nízkoemisné techniky pri kŕmení (správna stratégia kŕmenia s použitím biotechnologických prípravkov – možnosť zníženia až 50 % z celkových emisií NH3), • odovzdávanie produkovaného hnoja a hnojovice potrubnými rozvodmi do susednej bioplynovej stanice. • pás izolačnej zelene ako prirodzená prekážka medzi obytnými domami a areálom farmy • izolačná stena • umiestnenie prevádzky v severovýchodnej časti osady Želobudza (katastrálne územie je zo západu relatívne otvorené s primeranou častosťou vetrov s prevažne so severozápadným a západným prúdením vetra) Pravdepodobnosť účinkov na zdravie obyvateľstva. Existujúca prevádzka hospodárskeho dvora Želobudza je z južnej strany v styku s miestnymi sídelnými jednotkami (domami), ale v zásade zmena navrhovanej činnosti (zmena stavby pred dokončením) nemení pôvodné riešenie do takej miery, aby vznikli nové riziká vo väzbe na zdravotné riziká zamestnancov či obyvateľstva. Vzhľadom na charakter činnosti, pracovné postupy a materiálové vstupy a výstupy z činnosti, negatívny dopad na obyvateľov nemôže nastať ani pri manipulácii a preprave maštaľného hnoja. Zdravotné riziko s možným širším záberom nie je reálne. 4. Celkové znečisťovanie alebo znehodnocovanie prostredia vrátane ovplyvňovania biodiverzity. Priamo dotknuté pozemky navrhované pre realizáciu činnosti nie sú súčasťou území, ktoré sú predmetom ochrany v zmysle zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny. 5. Riziko nehôd s prihliadnutím najmä na použité látky a technológie, ako aj ďalšie možné riziká spojené s realizáciou navrhovanej činnosti (napr. prírodné katastrofy, zmena klímy). Za dodržania všetkých organizačných, požiarnych a bezpečnostných predpisov pri výstavbe ako aj prevádzkových predpisov, by malo byť eliminované riziko významných negatívnych vplyvov navrhovanej činnosti. Potenciálne riziká poškodenia, alebo ohrozenia životného prostredia môžu vzniknúť v dôsledku nasledovných príčin: • zlyhanie technických opatrení (havárie na dopravných prostriedkoch, porušenie tesnosti izolačných vrstiev, nesprávne zaobchádzanie so skladovanými surovinami, únava materiálu a pod.), • zlyhanie ľudského faktora (nedodržanie pracovnej alebo technologickej disciplíny, ...), • sabotáže, vlámania a krádeže, terorizmus, • vonkajšie vplyvy (neovplyvniteľné udalosti - finančný krach prevádzkovateľa, ...), • prírodné sily (prívalové dažde, povodne, úder blesku, zemetrasenie,...). Nehody a havárie by mohli mať tieto následky: • kontaminácia horninového prostredia, pôdy, povrchových a podzemných vôd • požiar, • škody na majetku, • poškodenie zdravia alebo smrť. Pre znižovanie uvedených rizík je potrebné dodržiavať základné požiadavky bezpečnosti práce, požiadavky bezpečnosti technických a technologických zariadení, technologický postup výroby, dodržiavať návody na obsluhu a údržbu strojov a zariadení, používať osobné ochranné pracovné pomôcky, na pracovisku udržiavať poriadok a čistotu. Uvedené hodnotenie je predbežné, investor je povinný vypracovať komplexné hodnotenie nebezpečenstiev a zostatkových rizík pre jednotlivé objekty podľa skutočného stavu vlastnými silami alebo externými odborníkmi z oblasti BOZP. Prípadné havárie spojené s únikom znečisťujúcich látok, resp. maštaľného hnoja budú riešené podľa schváleného a po zmene činnosti aktualizovaného „Plánu preventívnych opatrení na zabránenie vzniku neovládateľného úniku znečisťujúcich látok do životného prostredia a na postup pri ich úniku“. V rámci projektu bude zachovaná ochrana podzemných vôd v zmysle požiadaviek zákona č. 364/2004 Z. z. o vodách v znení neskorších predpisov, vyhlášky MŽP SR č. 200/2018 Z. z. ktorou sa ustanovujú podrobnosti o zaobchádzaní so znečisťujúcimi látkami, o náležitostiach havarijného plánu a o postupe pri riešení mimoriadneho zhoršenia vôd. II. MIESTO VYKONÁVANIA NAVRHOVANEJ ČINNOSTI 1. Súčasný stav využitia územia Zmena navrhovanej činnosti je situovaná v Banskobystrickom kraji, v okrese Detva, v katastrálnom území Dúbravy. Dotknuté územie je umiestnené na pozemku parcely KN-C č. 782/1 zastavaná plocha a nádvorie vedená na LV 1922 (kravín K3), KN-C č. 793, vedená na LV 1937 (kravín K4). Chov hospodárskych zvierat v súčasnosti prebieha v jestvujúcich objektoch farmy Želobudza (kravínoch). III. VÝZNAM A VLASTNOSTI OČAKÁVANÝCH VPLYVOV 1. Vplyvy na obyvateľstvo Prevádzka navrhovanej zmeny činnosti nebude pri dodržaní relevantných technických, bezpečnostných a hygienických opatrení zdrojom iných škodlivín, žiarení alebo vibrácií, ktoré by mohli ohroziť zdravie obyvateľstva. Zmena intenzity dopravy počas prevádzky farmy (dovoz kŕmnych zmesí, veterinárnych prípravkov a iných chemikálií, odpadu, pohyb zamestnancov) ostáva zachovaná z tohto dôvodu bude zmena navrhovanej činnosti bez vplyvu. V záujmovom území sa činnosti, ktoré sú predmetom tejto navrhovanej zmeny, nebudú dotýkať individuálnych a skupinových záujmov ľudí (bývanie, ochrana prírody a krajiny, nútená migrácia obyvateľstva a pod.). Farma je situovaná v intraviláne, ako jedno už z existujúcich opatrení na zabránenie šírenia zápachu je vysadený izolačný pás zelene ako prirodzená prekážka medzi obytnými domami a areálom farmy, resp. izolačná stena. Vzhľadom na vyššie uvedené hodnotíme vplyvy navrhovanej zmeny činnosti na obyvateľstvo zo zdravotného, sociálneho a ekonomického hľadiska ako aj z environmentálneho hľadiska navrhovanej zmeny ako bez zmeny vplyvu. 2. Vplyvy na horninové prostredie Vzhľadom na rozsah navrhovanej činnosti, charakter prostredia neočakávame žiadne výrazné vplyvy posudzovanej činnosti v etape výstavby alebo prevádzky na horninové prostredie, nerastné suroviny, geodynamické javy a geomorfologické pomery. Zmena stavby pred dokončením bude realizovaná tak, aby v maximálnej možnej a známej miere eliminovala možnosť kontaminácie horninového prostredia. Prijaté stavebné, konštrukčné a prevádzkové opatrenia minimalizujú možnosť kontaminácie horninového prostredia v etape výstavby a prevádzky hodnotenej činnosti. Na ploche hodnotenej činnosti sa nevyskytujú žiadne ťažené ani výhľadové ložiská nerastných surovín a realizácia činnosti nebude mať vplyv na ich ťažbu. 3. Pravdepodobnosť vplyvu presahujúceho štátne hranice Posudzovaná činnosť ani jej zmena nebude mať nepriaznivý vplyv na životné prostredie presahujúci štátne hranice a nenapĺňa podmienky § 40 zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a kritériá uvedené v prílohe č. 13 a č. 14 predmetného zákona. 4. Vplyvy na ovzdušia a miestnu klímu Vplyv existujúcej prevádzky na ovzdušie dotknutého územia je daný najmä emisiami amoniaku, ktorý podľa prílohy č. 2 vyhlášky MŽP SR 410/2012 Z.z. v znení neskorších predpisov patrí do 3. skupiny, 3. podskupiny a pachových látok (7. skupina). Navrhovanou zmenou činnosti nedôjde k navýšeniu počtu chovných jednotiek v zmysle zákona č. 137/2010 Z.z. o ovzduší v znení neskorších predpisov. Vzhľadom na vyššie uvedené hodnotíme vplyv zmeny navrhovanej činnosti na ovzdušie a klímu v porovnaní so súčasným stavom ako bez vplyvu. 5. Vplyvy na pôdu Vzhľadom na uvedené a povahu posudzovanej činnosti nepredpokladáme žiadne nové vplyvy na pôdu. Drobné stavebné úpravy navrhované v rámci tejto zmeny nepredpokladajú nároky na zastavanie ornej či lesnej pôdy. Potenciálnym negatívnym vplyvom na pôdu môže byť v tomto prípade len náhodná havarijná situácia, ktorej však možno účinne predísť dôsledným dodržiavaním bezpečnostných a prevádzkových opatrení v zmysle platnej legislatívy. Činnosť je a bude prevádzkovaná tak, aby bola v prípade havárie maximálne eliminovaná možnosť kontaminácie pôdy. Navrhovanú zmenu v porovnaní so súčasným stavom preto hodnotíme ako bez vplyvu na pôdne pomery lokality. 6. Vplyvy na vodu Vzhľadom na umiestnenie navrhovanej zmeny činnosti do existujúceho chovného areálu nepredpokladáme významné vplyvy na povrchové a podzemné vody lokality, nakoľko spôsob zásobovania pitnou vodou a napájacou vodou sa nemení. Areál má vlastný kanalizačný systém vrátane odvodu hnojovice do najbližšej bioplynovej stanice. Splašková odpadová voda je odvádzaná do samostatnej žumpy a odvážaná na základe vopred uzatvorenej zmluvy prostredníctvom oprávnenej osoby v zariadení na to určenom. Potenciálnym negatívnym vplyvom na vodné pomery môže byť v tomto prípade len náhodná havarijná situácia, ktorej však možno účinne predísť dôsledným dodržiavaním bezpečnostných a prevádzkových opatrení v zmysle platnej legislatívy. Vzhľadom na vyššie uvedené hodnotíme vplyv zmeny navrhovanej činnosti na vodné pomery v porovnaní so súčasným stavom ako aj kumulatívne ako bez vplyvu. 7. Vplyvy na faunu, flóru a ich biotopy Zmenou navrhovanej činnosti nedôjde k narušeniu záujmov ochrany prírody a krajiny. Umiestnenie posudzovanej činnosti je navrhované v území, na ktoré sa vzťahuje prvý - všeobecný stupeň ochrany, bez zvláštnej územnej alebo druhovej ochrany. Vzhľadom na synantropný charakter fauny a flóry a nízku druhovú diverzitu v posudzovanej lokalite, nepredpokladáme negatívny vplyv na faunu a flóru. Pri zachovaní hniezdnych plôch a podpore tvorby nových hniezd synantrópnych druhov vtákov, predpokladáme významný pozitívny vplyv na zvýšenie populácie druhov vtákov (napr. Hirundo rustica, Delichon urbicum). Vzhľadom na charakter poľnohospodárskej výroby a blízkosť Chráneného vtáčieho územia s predmetnými druhmi, ktoré sú viazané na poľnohospodársku činnosť, predpokladáme len pozitívny vplyv na niektoré druhy vtákov. 8. Vplyvy na chránené územia a ich ochranné pásma Prevádzka posudzovanej činnosti nemala a po realizácii navrhovanej zmeny činnosti ani nebude mať vplyv na chránené územia ani ich ochranné pásma, nakoľko primárnym cieľom zmeny navrhovanej činnosti je zmena stavby pred dokončením. Činnosťou nedochádza k narušeniu záujmov ochrany prírody a krajiny. Priamo v sledovanom území sa nenachádza žiaden chránený strom a v sledovanom území neboli zistené chránené druhy rastlín. Prevádzka je navrhovaná v území, na ktoré sa vzťahuje prvý všeobecný stupeň ochrany, bez zvláštnej územnej alebo druhovej ochrany, a ktoré je situované mimo navrhovaných a schválených území európskeho významu, chránených vtáčích území a súčasnej sústavy malo a veľkoplošných chránených území podľa zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov. Užívanie areálu na predmetnú činnosť nepredstavuje činnosť v území zakázanú. 9. Vplyvy na územný systém ekologickej stability Územie hospodárskeho dvora priamo nezasahuje do ekologicky hodnotných segmentov krajiny ani nenarúša funkčnosť žiadneho prvku územného systému ekologickej stability (ÚSES). Vzhľadom na uvedené skutočnosti možno konštatovať, že navrhovaná zmena činnosti nebude mať v porovnaní so súčasným stavom nijaký vplyv na prvky ÚSES. OÚ Detva , OSŽP listom č. OU-DT-OSZP-2022/000993-017, zo dňa 12.08.2022, upovedomil účastníkov konania o podkladoch rozhodnutia a stanovil lehotu na vyjadrenie sa k podkladom rozhodnutia do 5 pracovných dní odo dňa doručenia. K podkladom rozhodnutia sa žiadny z účastníkov konania písomne nevyjadril. OÚ Detva, OSŽP, pri svojom rozhodovaní prihliadal na stanoviská rezortného orgánu, dotknutej obce ( je zároveň aj povoľujúci orgán), dotknutých orgánov a dotknutej verejnosti. K oznámeniu o zmene navrhovanej činnosti bolo doručených celkom 8 stanovísk. Obec Dúbravy, Okresný úrad Banská Bystrica, odbor opravných prostriedkov, referát pôdohospodárstva, Regionálny úrad verejného zdravotníctva Zvolen, Regionálna veterinárna a potravinová správa Zvolen a Ústredný kontrolný a skúšobný ústav poľnohospodársky v Bratislave písomné stanovisko k zverejnenému oznámeniu o zmene navrhovanej činnosti nedoručili a podľa § 29 ods. 9 zákona o posudzovaní sa táto skutočnosť považuje za súhlasné stanovisko. Dotknutý orgán – Banskobystrický samosprávny kraj, oddelenie územného plánovania a životného prostredia, ako jediný v stanovisku požadoval posudzovanie navrhovanej činnosti podľa zákona o posudzovaní. Príslušný orgán v rámci zisťovacieho konania posúdil navrhovanú činnosť z hľadiska povahy a rozsahu navrhovanej činnosti, miesta vykonávania navrhovanej činnosti, najmä jeho únosného zaťaženia a ochrany poskytovanej podľa osobitných predpisov, významu očakávaných vplyvov na životné prostredie a zdravie obyvateľstva, súladu s územno-plánovacou dokumentáciou, úrovne spracovania oznámenia o zmene navrhovanej činnosti a vzal do úvahy súčasný stav životného prostredia v dotknutom území. Príslušný orgán do rozhodnutia zapracoval požiadavky vo vzťahu k navrhovanej činnosti, ktoré bude potrebné zohľadniť v procese konania o povolení činnosti, ktoré majú oporu v platnej legislatíve. OÚ Detva, OSŽP pri rozhodovaní prihliadal na stanoviská doručené od zainteresovaných subjektov. Stanoviská dotknutých subjektov boli k zámeru navrhovanej činnosti prevažne kladné, prípadne uložili podmienky resp. opatrenia pre ďalšie stupne realizácie navrhovanej činnosti. Písomné stanoviská od subjektov, ktoré nedoručili v termíne podľa § 23 ods. 3 zákona sa považujú za súhlasné. Pri posudzovaní OÚ Detva, OSŽP použil aj kritériá pre rozhodovanie podľa Prílohy č. 10 k zákonu o posudzovaní (transpozícia prílohy č. III Smernice 2011/92/EÚ o posudzovaní vplyvov určitých verejných a súkromných projektov na životné prostredie). Neboli zistené skutočnosti takého charakteru, ktoré by boli dôvodom na ďalšie posudzovanie navrhovanej činnosti. V procese zisťovacieho konania neboli preukázané skutočnosti, ktoré by znamenali riziko vážneho poškodenia alebo ohrozenia životného prostredia či zdravia obyvateľstva, prípadne by znemožňovali samotnú realizáciu predmetnej činnosti. Okresný úrad Detva, odbor starostlivosti o životné prostredie na základe preskúmania a zhodnotenia predloženého oznámenia o zmene navrhovanej činnosti, zhodnotenia celkovej úrovne ochrany životného prostredia podľa zákona o posudzovaní, na základe všetkých doručených stanovísk, vyjadrení a doplňujúcich informácií k oznámeniu o zmene navrhovanej činnosti dospel k záveru, že navrhovanú činnosť nie je potrebné ďalej posudzovať podľa zákona o posudzovaní vplyvov a preto rozhodol tak, ako je to uvedené vo výrokovej časti tohto rozhodnutia Upozornenie: Podľa § 29 ods. 16 zákona č. 24/2006 Z.z. o posudzovaní dotknutá obec o rozhodnutí vydanom v zisťovacom konaní bezodkladne informuje verejnosť na svojom webovom sídle, ak ho má zriadené a na úradnej tabuli obce. V zmysle § 24 ods. 2 zákona o posudzovaní vplyvov dotknutá verejnosť má postavenie účastníka v konaniach uvedených v tretej časti a následne postavenie účastníka v povoľovacom konaní k navrhovanej činnosti alebo jej zmene, ak uplatní postup podľa odseku 3 alebo odseku 4, ak jej účasť v konaní už nevyplýva z osobitného predpisu.
Poučenie
Proti tomuto rozhodnutiu možno podať odvolanie podľa § 53 a 54 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov na Okresný úrad Detva, odbor starostlivosti o životné prostredie, J. G. Tajovského 1462/9, 962 12 Detva, v lehote do 15 dní odo dňa oznámenia rozhodnutia. V prípade verejnosti podľa § 24 ods. 4 zákona č. 24/2006 Z.z. o posudzovaní sa za deň doručenia rozhodnutia považuje pätnásty deň zverejnenia rozhodnutia vydaného v zisťovacom konaní podľa § 29 ods. 15 zákona č. 24/2006 Z.z. o posudzovaní. Po vyčerpaní riadnych opravných prostriedkov je toto rozhodnutie možné preskúmať súdom.
RNDr. Vojtech Jágerskývedúci odboru
Informatívna poznámka - tento dokument bol vytvorený elektronicky orgánom verejnej moci IČO: 00151866 Sufix: 10165
Doručuje sa
AGROSEV, spol. s r.o., Bottova 1, 962 12 Detva, Slovenská republika
Združenie domových samospráv, Nám. SNP 13, 850 00 Bratislava, Slovenská republika
Obec Dúbravy (OVM), Dúbravy 196, 962 12 Dúbravy, Slovenská republika
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, Dobrovičova  12, 812 66 Bratislava, Slovenská republika
Banskobystrický samosprávny kraj, Oddelenie územného plánovania a ŽP, Nám. SNP 23, 974 01 Banská Bystrica, Slovenská republika
Okresný úrad Detva, OSŽP- ŠSOO,ŠSOH,ŠVS, ŠSOPaK, J. G. Tajovského 1462/9, 962 12 Detva, Slovenská republika
Okresný úrad Banská Bystrica, odbor opravných prostredkov, referát pôdohospodárstva, Nám. Ľ. Štúra  1, 974 05 Banská Bystrica, Slovenská republika
Regionálny úrad verejného zdravotníctva Zvolen, Nádvorná 3366, 960 01 Zvolen, Slovenská republika
Štátna veterinárna a potravinová správa Bratislava, Botanická 6190/17, 842 13 Bratislava, Slovenská republika
Okresné riaditeľstvo Hasičského a záchranného zboru vo Zvolene, Lieskovská cesta 500/38, 960 01 Zvolen, Slovenská republika
Ústredný kontrolný a skúšobný ústav poľnohospodársky v Bratislave, Bratislava-Nové Mesto 21, 833 16 Bratislava-Nové Mesto, Slovenská republika